Pasen

Het is vandaag Witte donderdag, de dag dat Jezus het laatste avondmaal hield met zijn leerlingen en hij later in de tuin van Gethsemané opgepakt wordt: verraden door een kus van Judas.
De dag erna : Goede vrijdag zal Jezus sterven aan het kruis. Volgens Christenen is hij voor ons aan het kruis gestorven.
Christenen herdenken met Pasen de herrijzenis van Jezus uit het graf, op de derde dag na zijn kruisiging.

Ikzelf geloof wel in Jezus Christus, dat hij heeft geleefd en een bijzondere man was. Jezus was/is een voorbeeld voor velen en hij staat voor vrede. Ik denk zelfs dat hij de eerste Reikimaster was.
Ik denk echter ook dat Jezus voor velen een bedreiging was vanwege zijn charisma en vele aanhangers en dat ze daarom van hem af wilden.
Of alles precies zo gegaan is zoals het verteld wordt dat denk ik weer niet. En ik geloof al helemaal niet dat hij terugkomt zoals sommigen denken. Ik vind dat veel "gelovigen"( ongeacht welk geloof) hun geloof op willen dringen aan anders/niet gelovigen en dat keur ik af. We zijn allemaal evenveel waard of je nu gelooft of niet.
Zelf heb ik om die reden dan ook niets met het verhaal Jezus en God, ik heb daar mijn eigen gedachten over. God is naar mijn gevoel de energie wat alles laat groeien en bloeien en God is voor mij een benaming voor het Universum. Lees HIER mijn visie over God.


Ik noem mezelf een FreeSpirit: "Een vrije geest en niet gebonden aan een religie of overtuiging"


Ooit zei een gelovige op internet tegen mij dat ik helemaal niet spiritueel was want ik ging niet naar de kerk. Deze man had een heel andere definitie voor spiritueel dan ik.  Niet iedere spirituele mens is religieus, ik in ieder geval niet. Lees HIER mijn visie over spiritueel.
Ik kom wel uit een gelovig gezin en ben katholiek opgevoed. Later ging ik mijn eigen weg en voelde me niet thuis bij regeltjes en dogma´s en de kerk. Mijn ouders lieten ons gelukkig altijd vrij in dat soort dingen. Een van mijn broers is Boeddhist en ikzelf ben me meer gaan richten op mijn innerlijk, mijn hart. Geloven doe je nl. niet in een kerk of gemeenschap maar met je hart.
Ik denk deze dagen ook aan Jezus: aan die bijzondere man, maar wel op míjn manier.

©Maria





Reacties