Dromen zijn bedrog.... niet voor mij.




Mensen zeggen weleens: "Dromen zijn bedrog". Ik denk daar zelf heel anders over. Hoewel ik mijn dromen vaak als symbolisch zie en ze nooit letterlijk neem heb ik er ook andere ervaringen mee. Zo heb ik regelmatig dromen gehad waarin een overleden persoon mij bezocht en me een boodschap kwam brengen of een inzicht wat ik op dat moment nodig had. Een paar voorbeelden.....

***Mijn vader is overleden toen ik pas 14 jaar was en voor mijn gevoel heb ik nooit goed afscheid van hem kunnen nemen. Ik was als enige niet bij zijn overlijden want in die tijd vond men het beter dat je als kind daartegen beschermd moest worden. Gelukkig is dat nu niet meer zo en worden kinderen bij een naderend einde er bij betrokken. Iets wat belangrijk is voor hun eigen rouwproces. De dagen na het overgaan van mijn vader leefde ik in zo'n roes dat het voelde alsof ik er gewoon niet zelf bij was. Ik beleefde die dagen alsof ik als een buitenstaander op een afstand alles stond te bekijken: het geregel, de uitvaart ed.

Ik heb daar op latere leeftijd last van gekregen: Ik ging ( heel dom!) en keer met vriendinnen "glaasje draaien" in de hoop nog iets van mijn lieve papa te horen, wat natuurlijk niet gebeurde. Ik vond het een nare ervaring, doodeng en ik heb daar nachten van wakker gelegen en dat was eens maar nooit meer. Het was dom, ik weet het maar wat wil je: een meisje van 14 die haar beste maatje mist: haar vader. In die tijd had je nog geen praatgroepjes voor lotgenoten of internet, er was 0,0% opvang. Alleen mijn familie en de huisarts maar dat was voor een introvert meisje zoals ik niet altijd gemakkelijk. 

Ruim 20 jaar later kreeg ik een droom waarin mijn vader me opzocht. Hij belde gewoon aan en ik heb hem een rondleiding gegeven door onze woonplaats, die zo veranderd was in de jaren dat hij weg was. Ik liet hem alle gebouwen en nieuwe wijken zien. Wij wonen nu op de plaats waar we vaak op zondag gingen wandelen. Dat was toen nog boerengebied met veel knotwilgen, slootjes en zandpaden. Mijn vader keek zijn ogen uit en de dag vloog om en het moment van afscheid nemen kwam..... Deze keer werd het wel een goed afscheid. We gaven elkaar een stevige omhelzing en hij fluisterde in mijn oor dat ik alles wat ik hem nog wilde zeggen op moest schrijven. Daarna liep hij weg, keek nog een keer om en zwaaide.
Ik heb gedaan wat hij me zei en ik heb een brief geschreven en die brief bewaar ik alweer vele jaren op een veilige plaats. Na deze droom heb ik nooit meer het gevoel gehad dat ik geen afscheid van mijn vader heb kunnen nemen.

*** Ik droomde een keer dat we op een familiefeest waren. Plotseling verscheen een van mijn overleden ooms op dat feest. Hij was mooi gekleed in een pak en zag er heel jong uit. Ik vroeg wat hij kwam doen want hij was toch overleden en hij zei: "Ik kom tante ..... ophalen". (zijn vrouw). Nog geen twee weken later is de desbetreffende tante overleden. Dit was een voorspellende droom.

*** Op een keer werd ik weer in een droom bezocht door een overleden persoon. Mijn moeder, die toen nog leefde, en ik waren op een of andere drukke markt/concert ergens in een park. Plotseling zag ik daar die ene persoon en ik zei tegen mijn moeder dat ik die kende maar dat hij overleden was. De persoon kwam op mij afgelopen, keek me recht in de ogen en zei niks maar ik kreeg zijn woorden direct door zonder dat hij het hardop zei.
Zijn boodschap was: "Je doet het goed maar je mag wat positiever zijn." en hij was ineens weer weg. Wat hij zei was een antwoord op een vraag die ik de laatste tijd vaak aan mezelf stel dus het was raak! Ik weet ook dat ik hier iets mee mag doen.
Dankjewel ..... ik neem je antwoord en boodschap in dankbaarheid en met liefde in ontvangst.

Dromen bedrog? ..... voor mij echt niet!

©Maria



~*~

Reacties