Samhain





Samhain (uitspraak: /ˈsˠaunʲ/, /ˈsavɯɲ/, saunj, in Iers lettertype vaak Saṁain) is het Keltische nieuwjaarsfeest dat begint aan de vooravond rond 31 oktober,[1] maar aangezien de Kelten een maankalender gebruikten loopt deze niet helemaal gelijk met de meer gebruikelijke lunisolaire kalender en varieert de absolute dag dus in deze laatste kalender. Men vierde de overgang van de zomerperiode naar het begin van de winter. Een belangrijk element was het vreugdevuur.[2]

Voor de Kelten begon alles vanuit het donker. “De Kelten rekenen in nachten en in winters” schreef Julius Caesar. Ze lieten hun dagen beginnen na zonsondergang en hun winter startte met Samhain.
Voor de Kelten was dit ook het begin van het nieuwe jaar. Het feest houdt verband met de seizoenswissel en de cyclus van het leven. Tijdens deze periode kan de aarde zich voorbereiden op een nieuw begin. Daarom is het ook geschikt om dan voor het eigen leven terug te blikken op het verleden, oude dingen los te laten en voorbereidingen te treffen.

Volgens de diverse mythen kwamen in deze nacht de werelden van de goden en van het materiële bestaan het dichtst bij elkaar, zodat een overgang tussen beide dan gemakkelijk mogelijk was.

Het gebruik van Halloween, dat is komen overwaaien vanuit de Verenigde Staten, zou hieraan herinneren. De Cailleach die van aanvankelijke moedergodin tot vruchtbaarheidsgodin werd,[bron?] keerde volgens een legende met Samhain terug om als koningin van de winter te heersen. Later degradeerde deze figuur tot een kol of heks.
(bron: wikipedia)




In mijn ander stukje , -----> KLIK schreef ik al dat ik niet veel meer met religie heb, echter wel met de keltische natuurreligie, Boeddhisme en mystiek. Het is weer eind oktober en vanuit het gekke Amerika is het spookachtige feest: "Halloween" naar ons land overgewaaid. Steeds meer mensen verkleden zich, hollen pompoenen uit. Echter weten veel mensen niet dat het oorspronkelijke feest van Halloween het Keltische Samhain is.

Ikzelf heb totaal niets met het uit Amerikaanse Halloween.
Wel heb ik iets met het oorspronkelijke keltische Samhain. Ik ben sowieso altijd al geïnteresseerd geweest in Ierland, keltische muziek en feesten, bomen, edelstenen en volle maan, medieval en paganischtische muziek. Ergens zit er toch een heksje in mij verborgen.

Ik heb zo mijn eigen ritueel om Samhain te vieren. Ik maak een herfststukje en brand sowieso veel kaarsen. Ik doe mijn : "Loslaatmeditatie" om datgene los te kunnen laten wat nodig is en ik gedenk extra de overgegane dierbare mensen. Ook ga ik ga naar mijn  favoriete boom in het park , de Vleugelnootboom waar ik me verbonden mee voel.


Mijn herfststukje

©Maria


~*~


Reacties