Ierland 2013

Ierland, het land van mijn hart.

Dag 1
We stonden op 31-08-2013 al rond 5.00 uur op want ons vliegtuig vertrok al vroeg. Om 10.10 uur ( Ierse tijd) kwamen we aan.
We haalden onze huurauto op en manlief begon met het linksrijavontuur. Het was wennen maar het ging steeds beter.
Al deden we lang over de reis naar onze cottage in Quilty ( Qoilty in Gaelic).
Onze cottage was mooi , ruim en had uitzicht over de baai en de Atlantische Oceaan. Met helder weer kunnen we de Cliffs of Moher zien en de Aran eilanden.
's Avonds zijn we wezen eten bij "The Old Bake House" in Miltown Malbay, een dorpje dat een paar minuten van onze cottage ligt.

Dag 2
Vroeg op voor wat boodschappen. Daarna op weg naar Doolin en de Cliffs of Moher waar we een prachtige wandeling hebben gemaakt.
Het was druk bij de O'Brien Tower maar het is dan ook een toeristische attraktie.
Voordat we naar onze cottage gingen hebben we nog wat souvernirs gekocht. Ikzelf heb een zilveren ketting met de Keltische knoop met edelsteen gekregen van mijn man.
Daarna reden we naar de Burren, een gebied met veel stenen en wijds uitzicht. Daar hebben we de Poulnabrone Dolmen bezocht, een soort hunebed.

We kwamen nog diverse ruïnes tegen van kastelen en een priorklooster.
Het kasteel wat mijn aandacht het meeste trok was het Leamanegh Castle.
Ik had er iets mee. Ik voelde daar duidelijk het een en ander.
Bij thuiskomst heb ik het kasteel gegoogeld en het schijnt er te spoken. Ene Red Mary is daar nog aanwezig.

Leamanegh Castle ( "mijn" kasteel)

's Avonds vielen we doodmoe in bed.

Dag 3
Weer vroeg op en op pad naar Kilkee waar we een hele mooie haven zagen en we van daaruit verder reden over de kustweg. Zo mooi!
We zijn nog naar Loophead geweest .De weg ernaartoe was prachtig.

Dag 4
Vroeg opgestaan want we wilden naar de Kylemore Abbey, een reis van 3 uur.
De heenreis was weer adembenemend mooi: Bergen en meren in de Connemara. Langs en over de weg liepen de Killersheep. Witte schapen met zwarte kopjes die lekker de vrijheid hadden.
De Abbey was prachtig evenals de Gothic Church en de Victorian Garden.
Moe maar voldaan kwamen we 's avonds in onze cottage.

Connemara

Dag 5

Naar Spanish Point geweest aan de overkant van de baai en over het strand gewandeld en foto's gemaakt van onze cottage.
Daarna weer naar Doolin en op z'n Iers gelunched: Voor manlief een "Seafood showder" ( Ierse vissoep) en voor mijzelf "bangers met mash en onion gravy". ( Drie worstjes met aardappelpuree en uienjus)
Daarna reden we naar Black Head via de kustweg en over de Burren. Wat een prachtige omgeving. Zoveel rust en ongerepte natuur..... overweldigend gewoon.
We bezochten bij Dysert O'Dea de abbye en het High Cross en de castle.
's Avonds hebben we in de West Bridge muziek geluisterd en Guinness gedronken..... sláinte (proost).

Dag 6
We zijn naar "Bunratty Castle" geweest, een prachtig kasteel dat gebouwd is door de kelten. Er is ook een folkpark waar een Iers dorpje is zoals het lang geleden was. Oud schooltje met een leuke schoolmeester die ons wat Gaelic ( Iers) leerde......
-Sláinte ( proost)
-Sláin ( Prettige dag)
-Ta án lá go breá ( Het is een mooie dag)
Verder werd ik nog door een "agent" uit 1820 in de boeien geslagen.
Op de terugreis Fish and Chips gegeten en diverse ruïnes bekeken oa. van de Clare Abbey.

Dag 7

Vroeg op want we wilden nog een keer naar Kilkee waar we weer genoten van de kliffen en de oceaan.
We hebben er gewandeld en geklommen en genoten van alles.
's Middags alvast de koffers ingepakt.
's Avonds weer gegeten bij "The Old Bake House", daarna gewandeld en naar The Lynch Bar voor de traditionele muziek en een glas Guinness.

Dag 8
Vroeg op pad, huurauto terug naar Hertz en op het vliegveld in Cork gewacht. Rond 22.00 uur thuis.