De kleine dingen



De kleine dingen

Soms heb je zo'n dag dat je vol zorgen zit. Meelijden is niet goed, meeleven en meevoelen wel.
Maar wat is het moeilijk als iets heel dichtbij komt en je je er letterlijk ziek door voelt. Je kunt je gevoel niet uitschakelen en dat zou ook niet goed zijn als dat wel kon. Maar je kunt er wel mee om leren gaan zodat het je niet helemaal gaat beheersen. Probeer je gedachten te verzetten.
Ga in zo'n situatie niet constant piekeren, het helpt namelijk niet. Zoek afleiding op de manier die voor jou het beste voelt. Dat kan door muziek te luisteren, een boek lezen, meditatie zijn of door creatief bezig te zijn.

Maak als het mooi weer is een wandeling. Ikzelf heb dat vanmorgen ook gedaan en ben me bewust van alles om me heen..... De winterzon schijnend op mijn gezicht, de ochtendstilte, het door de kou wit uitgeslagen gras met hier en daar nog een koppig bloeiend madeliefje. De vrolijke paarse besjes aan de struiken. De musjes, meesjes en andere vogeltjes  vrolijk tsilpend van tak naar tak. De aalscholver in het park turend over de vijver hoog vanuit een hoge boom. Ik vraag in gedachte om licht en kracht voor diegenen die het nodig hebben en ook voor mezelf.
Terwijl ik zo wandel ben ik me ervan bewust dat we moeten genieten van de kleine maar o zo waardevolle dingen.
Het zijn de kleine dingen die het doen.

©Maria

Reacties