Zomer in Brabant.

 

Het is warm, zeg maar gerust heet. Hier in Brabant gaf de thermometer 36 graden in de schaduw aan.'s Morgens is het heerlijk toeven in ons tuintje. Achterin de tuin op het bankje zit ik graag in de schaduw tussen de planten en de bloemen.  Met een kopje koffie en een boek of tijdschrift vermaak ik me daar wel. Ik breng daar vele uren door.

Er wordt gezegd dat er bijensterfte is maar daar merk ik gelukkig bij ons weinig van. "'Zoem, Zoem" gaat het rond mijn hoofd. Af en toe komt er een bij vlak bij mijn hoofd, hangt even stil en kijkt dan wie of wat ik ben en vliegt daarna weer vrolijk verder, op weg naar een bloem. Ik begroet ze altijd want ze zijn welkom. Ook de vlinders vliegen af en aan. Je ziet vooral veel grote koolwitjes en blauwtjes maar ook de Atalanta, citroentje en de dagpauwoog hebben zich laten zien. En niet te vergeten die lieve schattige hommeltjes met hun dikke witte kontjes die van bloem naar bloem gaan en hun pootjes vol laden met een gelig vrachtje.. Af en toe komt er een hele grote langs gebromd.

We hebben in onze tuin een klein vijvertje met twee vissen, planten en een miniwatervalletje. Daar komen regelmatig waterjuffers een kijkje nemen. ( zie foto's onderaan dit verhaal) 



's Middags zetten we ons andere waterornament aan en dan vliegen er vanuit het niets vele insecten op af om er te gaan drinken. Voornamelijk wespen die in de planten verkoeling zoeken. Ik heb eigenlijk een hekel aan wespen maar ze zijn vriendelijk en dankbaar voor het drinken. Dat waterornament is tevens het badderplaatsje voor de vogels. Mussen, merels maar ook eksters drinken er graag uit en gaan zich soms uitgebreid badderen. Dat gaat gepaard met veel gespetter.


Het klinkt misschien alsof we een grote tuin hebben maar ons tuintje is klein maar knus met veel groen en bloemen dus insect en vogelvriendelijk.
Al met al is het een klein plekje waar we graag genieten van al het leven dat er dagelijks verschijnt. 

De waterjuffers








~*~

Reacties