Flexetariër

 




Ik ben geen vegetariër of veganist. Ik hou wel van een (klein) stukje vlees of vis. Zeker nu ik een paar jaar geleden te horen kreeg dat ik een vitamine B12 tekort had weet ik dat het voor mij ook niet verantwoord is om vlees en vis weg te laten. Ook al slik ik dagelijks een vit B complex als aanvulling waardoor mijn vitamines op peil blijven, volgens de controles, toch zal ik nooit vlees en/of vis volledig uit mijn menu willen schrappen. Ten eerste raden de artsen en diëtist mij dat af maar ik vind het ook moeilijk om in mijn gezondheidssituatie dagelijks een verantwoordelijke en lekkere vegetarische maaltijd te verzinnen. Regelmatig zie ik  dat mensen die veganist zijn er grauw uitzien en kapotte vingers en nagels hebben. Dat is een bewijs van een bepaald vitaminetekort. 

Ik  heb het wel een paar keer geprobeerd en een paar weken volgehouden maar er kleefden veel nadelen aan. De kant en klare producten van bv. veggie slagers vind ik ronduit VIES, 😩 bovendien zitten ze vaak boordevol  (verzadigd) vet en bevatten ze veel zout wat ik niet teveel mag hebben. Ook vind ik bv. de nepkip er  sponsig uitzien en smaken. Met veel satésaus erover gaat het nog maar dat maakt het weer ongezonder. Tofu, tempé en meer van dat soort spul krijg ik niet weg dus zal ik nooit een fulltime vegetariër worden.
We kopen dus wel vlees en vis maar ik eet maar een klein stukje, vaak biologisch en ik eet al helemaal geen rood vlees en ook niet te vet. Een zalmpje of witvis is sowieso goed om iedere week te eten. Zalm vind ik heerlijk en het bevat gezonde vetten.

Toch hou ik af en toe wel een vegetarische dag, dat schijnt dan een flexetariër te heten.. Ik eet dan wel ei en zuivel want dat heb ik gewoon nodig maar geen vlees en vis. Mijn man is een echte vleesliefhebber maar hij doet op zo'n dag met het diner dan ook mee, op één voorwaarde..... dat híj dan mag koken, want dan vind hij het leuker. Nou kookt mijn man sowieso erg graag en lekker en ik vind dat heerlijk. We hebben zo ieder onze specialiteiten. Hij maakt bv. heerlijke lasagna en pastagerechten en ik bv. nasi. We eten graag Hollandse pot maar ook vaak rijst met veel verse wokgroenten, kipfilet of vis in de wok. Verder zijn we gek op paprika en courgette.


Op de foto bovenaan  dit blog zie je een van de vegetarische gerechten van mijn man: een groenteomelet, rijst, en geroerbakte champignons. paprika en sperzieboontjes.
Mijn man doet er op zijn bord dan wat chilisaus door en ik op mijn bord gebakken uien en een scheutje ketjap door de rijst. Onze smaken zijn nu eenmaal niet hetzelfde en ikzelf kan niet tegen pittige kruiden.
Vaak staan we samen naast elkaar aan het gasfornuis te kokkerellen in ons kleine maar fijne keuken.  Heel gezellig. 💖







~*~





Reacties